UiTM Cawangan Pahang...di sini bermula harapan baru 2


Setiap hari aku menjual pau...ramai pelajar Kolej ShahPutra masa itu membeli pau. Satu hari aku mendapat panggilan temuduga di Kuala Lumpur. Aku pun pergi lah. Keesokkan harinya setelah balik dari Kuala Lumpur, Aku datang seperti biasa untuk membuka kedai..Eh..Eh..sapa pulak tu? "Adik nie sape?" tanya aku. "Anak sedara Abg Long (Tokey kedai). Hairan!! Aku pun telefon le Abg Long..sedih mendapat berita yang aku tak dapat lagi bekerja disitu kerana anak sedaranya akan megantikan aku....jadi menganggur lah aku lagi!!!


Beberapa bulan aku mengganggur...aku pergi melepak dengan kawan - kawan kugiran aku..bersama -sama menghabiskan masa dengan bermain muzik..Takde apa - apa yang menarik masa itu...hari - hari aku akan ke Terminal menemani kawan ku Tojeng menjaga studio...(teman borak je)...Bosan gila aku masa itu.


Satu..hari telefon ku berbunyi.."Hello, boleh bercakap dengan Amli?" Sapa pulak dah. "Ye. saya" jawab ku ringkas. "Saya Suhaida Sulaiman dari Kolej ShahPutra." jawabnya..."Oh..ye ke? Ada apa ye?" tanya ku lagi. "Macam nie (tag line Suhaida Sulaiman) ...saya ni nak memberitahu yang permohonan encik Amli bekerja di Kolej ShahPutra telah berjaya. Bila kita boleh jumpa?" jawabnya. "Bila-bila pun boleh". "Kalau begitu, esok jumpa di Premium Lane Kuantan Plaza." "OK"......selepas perbualan itu...aku dok berpikir....bila aku mintak ye????? Oh ye....2 -3 bulan yang lepas di Pekan. Masa ditemuduga, agak ramai jugak panel masa tu, 7 ke 8 orang. Hati-hati berdebar - debar....macam bunya berkembang je dalam hati....YAHOOO!!! Akhirnya aku dapat keje...


Keesokkan hari nya aku pun berjumpa Suhaida di Premium Lane dengan husbandnya. Selepas berbual sekejap...akhirnya aku diminta melaporkan diri di Kolej ShahPutra Pekan pada hari Isnin (2 ke 4 hb) Jun 2002. Bermulalah kehidupan aku yang banyak mematangkan aku dan merubah sepenuhnya kehidupan aku selepas itu.


Isnin...hari aku melaporkan diri...Assalamualaikum....saya melaporkan diri bekerja hari ini. Dengan siapa saya harus jumpa?? Tak ingat masa tu, siapa yang saya tanya??? Kak Zarida ke...sapa? Hm... "Dengan kak Nor. En. naik ke atas nie , pintu depan ye." "Terima kasih".


"Assalamualaikum, nak berjumpa dengan Kak Nor." tanya ku seraya aku membuka pintu. "Sila masuk. Kak Nor, encik nie nak jumpa." jawab seseorang yang aku mula aku kenali....sapa lagi cik. mala kite la... "Saya Mala" " Terima kasih cik mala" "Tak payah ber cik -cik ...panggil mala je" "Ye....mala" Toing....alamak hari pertama dah kena marah ler....garang betul. Aku pun berjumpa dengan Kak. Nor, selepas diberi taklimat serba sedikit aku pun diarahkan berjumpa dengan Pengurus Akademik...(sapa nie....D6, aku tak ingat la sapa nama dia tu...apa yg skrg kat PNB). Tiada....sapa aku nak jumpa nie. Kelibat Suhaida pun tiada. Macam mana yek.


Tiba...tiba...."Hai!! Lecturer baru ke" aalamak!! sape nie. "Nama saya Azmil....jangan takut, saya baik" katanya...Azmil, lecturer bahasa inggeris diPekan dulu.....nakal orangnya. "Duduk sini...nama siapa?" ....alamak kena interview ler nie...."Amli" ..."Nice to see you" katanya..."Hai...baru ye." siapa pulak ler nie...."Saya Zuraini...awak ke yang kena ajar Introduction to Business?" katanya "Ha? Ye kot" .....dari situlah aku mengenal Zuraini Abdullah Zawawi....org kedua di Kolej ShahPutra yang menegur aku... sampai ler sekarang menjadi salah seorang kawan ku....( kan Mc Zue...heh heh heh). Bermulalah cerita baru dalam hidup ku...


Ikuti episod seterusnya di dalam UiTM Cawangan Pahang...di sini bermula harapan baru 3



(bersambung)


p/s : kalau ade kawan -kawan gambar-gambar lama di Pekan ...sila la anto kat saya, di amli_baharum@yahoo.com ...baru best citer

Comments

Mc Zue said…
nama aku pun ada dalam list ker? hehehe.. cari la cd Mulanya di sini yang dnan buat tu.. post..teringatnya pada ksp pekan..
madier said…
best2...tahniah meli...blh gak ingat2 kembali....hehehe
weh...weh..weh...byk lagi citer...yang sensasi kat pekan pung ade...tunggu!!!
Eja said…
en shahrizal pengurus akademik time tu...(kat PNB).. aku slalu tringat ko slalu tension.kitaorg pggl ko period pain time tu..mmg takut nk tegur ler..apepun best citer perjalanan hidup ko ni..aku tggu smbgnnya..

Popular Posts