KEDAH DAN LADANG ANGGUR


Lambat aku update blog...agak sibuk kebelakangan ini. Dengan beberapa penyelidikan yang belum siap-siap lagi...Fuhhhh!! Rilek, jangan stress..


Berbalik dengan tajuk di atas....aku tak terfikir pun..ditengah-tengah kampung yang terpencil...tiba-tiba ada ladang anggur..ermmm...macam ditengah-tengah padang pasir ada oasis...(perbandingan jer...)

Lebih kurang 5 hari di kedah, tak banyak tempat yang berkesempatan yang aku lawati...sbb dok sibuk tolong kenduri di rumah mak sedara wife aku...Jadi, memang agak keletihan sepanjang hari...Bertolak dari Jengka, singgah di Temerloh tukar tayar belakang...melayang duit...tapi takpe, safety comes first. Agak petang singgah di bandar Kulim, melawat pak sedara wife aku...rehat sehari sebelum meneruskan perjalanan ke Sik...Bandar Kulim takde apa yang menarik...tak tahu la sbb tak merayap sangat....just singgah rumak pak sedara dan borak-borak je. Lepas tu check in homestay dan tido.....zzzzzzzzzzzzzz

Esok pagi bergerak ke Sik ikut jalan ke Grik...masuk jalan kampung....jalan di sini ok jugak...cuma berliku je la...Sampai di Sik...dlm tengahari..."Assalamualaikum"....."La...awat tak habaq....hang nak iqut skali ke?" "Nak pi mana?" hehehe ...gelak aku berbahasa Kedah..."la...tak tau ka..nak pi rombongan ke rumah pengantin perempuan kat Kg. Sala" "Bole je..."..

Sampai-sampai je terus ke rumah pengantin perempuan.,..dekat je dengan bandar Kota Sarang Semut. Perg....cantik betul....rumah pengantin tengah-tengah bendang padi....padi lak tengah menghijau....pergh....klu ada kamera...mesti aku dok tangkap gambar... Sepupu wife aku tu lelaki...tapi Kedah nie lain sket dari tempat lain aku pegi.....tempat lain....macam perlis...tepi jalan banyak tebu...sejauh mata memandang ladang tebu...tapi di Kedah lak...bendang padi yang luas sesangat...di Pahang...ladang kelapa sawit yang entah kat mana penghujung...heheheh..Jadi lain tempat, lain ler keadaannya...Tapi, Kedah....sejuk mata memandang permandangannya.

So, busy2, 3 hari...hari terakhir aku pergi ke Ladang Anggur di Empangan Beris, Sik. Memang dari luar rasa mesti cokia giler tempat tapi bila masuk...perghhhh...rasa macam kat oversea lak...hik hik hik...Cantik...sangat cantik...Berposing la masing-masing dengan buah anggur...Boleh dikatakan...luas juga ladang anggur...cuma pokok rendah sket...so bila berjalan kena tunduk sket...heheheh...Sepupu wife aku kata tokey nya orang Penang..melayu...oooo...baguslah...Seronok tengok buah anggur yang bergayut-gayut....cuma aku tengok buahnya takde la beso-beso......Klau beso mesti sedap......Ladang anggur nie ditepi empangan beris.....Satu lagi pemandangan yang cantik..............Aku bukan orang giler memancing...klu member aku yg minat memancing, mesti dah kuarkan joran...hehehehe...

Nak citer mcm mana tempat tu pun aku tak reti sangat....korang tengok je la gambar gambar di bawah nie....hehehe...kalau ke Kedah jangan lupa ke Ladang Anggur Empangan Beris....enjoy.














Comments

Popular Posts